Mer om lässtrategier

Förra veckans inlägg handlade om hur man kan använda lässtrategier i förskolan. Lässtrategierna ska hjälpa till att träna barnens läsförståelse. Fastän de ännu inte har börjat läsa själva är detta något som man kan arbeta medvetet med när man till exempel fördjupar sig i en saga eller arbetar tematiskt med innehållet i en bok.

För några dagar sedan blev jag uppmärksammad på att Natur & Kultur har ett material som riktar sig just till förskolan. Det heter Läsfixarna i förskolan. Förutom att det är ett material som man kan köpa in, så kan man även ladda ner en minihandledning för att läsa mer och sätta sig in i arbetssättet. Mer om materialet hittar man också på Natur & Kulturs hemsida! Med Läsfixarna får barnen hjälp av fyra kompisar vid läsningen. De fyra kompisarna har olika sätt att klura kring en text. Kompisarna är Spågumman Julia, som förutspår vad som ska hända i berättelsen, Frågeapan, som är nyfiken och ställer frågor kring det lästa, Fröken Detektiv, som stannar upp och funderar när något är riktigt klurigt och Cowboy-Jim, som sammanfattar vad boken handlade om. Läsfixarna går att köpa som dockor, men finns också att ladda ner både som bilder och som bokmärken.

L-sfixarna

 

 

 

 

 

Även om man inte använder sig av Läsfixarna eller alltid pratar om de olika strategierna med barnen är det inte alls dumt att ha dem i bakhuvudet när man läser högt. Det är ett bra sätt att skapa förförståelse genom att prata om bilderna innan man börjar läsa. Det gör att man skapar en nyfikenhet kring vad som kommer att hända i boken. Det är förstås viktigt att man stannar upp under läsningen, förklarar svåra ord och kollar så att alla hänger med och förstår. Det blir det också spännande att stanna upp när något händer i berättelsen och gissa som kommer att hända. Sist men inte minst är det roligt är att höra när barnen resonerar om det lästa: Slutade det bra? Gjorde huvudpersonen rätt? Tänk om det slutat på ett annat sätt istället?