Sagor, sagor och ännu mera sagor

Nu har vårterminen börjat så smått och jag har tillsammans med specialpedagogen Jenny Andersson besökt samtliga förskolor i Bara, blivit presenterad och fått en snabb glimt av verksamheterna.

Terminens sagostunder har också dragit igång och jag har hittills hunnit få besök av två grupper med femåringar. Vi har läst och pratat om boken Äskil äter träd av Per Gustavsson. Det är en rolig och absurd bok om en sexårig pojke som, tro det eller ej, äter träd! I boken presenteras också några olika trädslag och barnen berättade därför glatt om talldungen de sett när de utforskat Bara och om julgranarna de haft hemma. Här finns stora möjligheter att koppla samman boken med barnens naturforskande! Tillsammans med Spågumman Julia funderade vi också på vad som kommer hända sen; kommer Äskil fortsätta äta träd när han börjar skolan?

Jag måste också passa på att berätta om ett spännande sagoprojekt som klass 4B tillsammans med förskoleavdelningarna Gladan, Storken och Skatan genomför under våren. Klassen inledde projektet genom att tillsammans med sin lärare, Johanna Hansson, välja ut varsin saga som de fick öva på att högläsa. Valda sagor var bland annat Bockarna Bruse, De tre små grisarna, Törnrosa, Krokodilen som inte gillade vatten och Stadsmusikanterna i Bremen. Samtliga elever förberedde sig noga och flera lärde sig till och med sin saga utantill. Eleverna fick också lite högläsningstips, så som att det är viktigt att visa bilderna, att läsa lugnt och tydligt och att ställa frågor om det lästa.

Den 27:e januari kom så dagen alla väntat på. Då var det dags för årskurs 4 att komma ut till förskolorna och högläsa för förskolebarnen. Varje fyra fick två till tre barn att läsa för. Förskolebarnen hade också fått en uppgift: de skulle skapa karaktärer som fyrorna kunde ta med sig tillbaka till skolan och använda som inspiration för att skriva en egen saga. När vi gick tillbaka till Spången var vi därför fullastade med sköldpaddor av lera och teckningar som föreställde allt från superhjältar till djur och människor.

Högläsning pågår

Högläsning pågår

Jag själv var med på Skatan och det var riktigt roligt att se hur engagerade både de små och stora barnen var. På Skatan valde de att knyta samman sagoprojektet med projektet om närmiljön så därifrån fick eleverna med sig flera bilder på sköldpaddor samt ett par sköldpaddor av lera.

Sköldpaddor

Några av karaktärerna till de nya sagorna

Under besöket på Skatan pratade vi också om vad barnen ville skulle hända med sköldpaddorna i de nya sagorna och här flödade fantasin: Kanske kan sköldpaddorna bo på ett slott, få en delfinkompis och äta sjögräsmuffins? De nya sagorna ska fyrorna läsa upp för förskolebarnen den 2:e mars. Det ska verkligen bli spännande!